Goed bereikbaar, beperkt doorrijdbaar

Knippen Werft langs de kerk

Als het principe is om het centrum beperkt doorrijdbaar te maken, lijkt het me logisch om de kortste weg van Sint-Dimpna richting het westen niet langer door de Nieuwstraat en dan over de Werft te laten lopen. Door de Werft te knippen langs de kerk, wordt deze oost-west verbinding dwars door het centrum en de winkelstraat beperkt. Op deze manier is het enige verkeer wat nog door de Nieuwstraat moet, lokaal verkeer, aangezien de snelste weg richting station door de Rozenstraat blijft. Nog beter lijkt het me om de Nieuwstraat volledig autovrij te maken (met uitzondering van lijnbussen en laden/lossen).

Reacties
  • C V

    ongeveer 4 jaren geleden

    Ik ben ook voorstander van een knip op route Nieuwstraat, Havermarkt, Kameinestraat, Waaiburg. Dit wordt mogelijk sluiproute om op Pas te geraken als Gasthuisstraat dicht staat op spitsuren.

  • Dirk V

    ongeveer 4 jaren geleden

    Gert D, Zoals Marcel l terecht heeft volledig gelijk. Het is een en en en verhaal voor voetganger, fietser en auto. En niet een éénzijdig verhaal fiets. Wat jij ervan maakt. Zolang je nog in vitale gezondheid bent is er geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra het niet meer gaat....

  • Dirk V

    ongeveer 4 jaren geleden

    Hoe gaan de bewoners dan op 't stadhuis kunnen geraken? Gans Geel rond rijden om uiteindelijk er te geraken?

    • Katrien Z

      ongeveer 4 jaren geleden

      Via de bereikbaarheidsas kan je de parking aan de werft of de ondergrondse nemen. Daarnaast kan de parking aan de nieuwstraat ook bereikt worden. Bovendien heb je ook de parking aan de pas. Zo kunnen mensen het centrum nog steeds bereiken met de auto, maar zorg je er wel voor dat het winkelcentrum niet DE route is om overal te raken.

    • Dirk V

      ongeveer 4 jaren geleden

      Het doortrekken van de ring ligt in de handen van de provincie. En dat kan nog enkele decennia duren voordat dat realiteit zal zijn. Over de N19g hebben ze ook jaren over gepalavert. Ik kan niet over Breda(NL) of Diest oordelen. Maar het centrum moet wel levensvatbaar zijn voor handel en horeca. In Turnhout heeft de Gasthuisstraat ook te kampen met leegstand.

    • Gregorius D

      ongeveer 4 jaren geleden

      Ik zou voor een verkeersvrije winkelstraat ijveren zoals dit ook kan in Diest of Breda, steden waar ik graag en regelmatig kom. Als ik in Diest wil winkelen, parkeer ik mijn voertuig aan de citadel of aan de Halve Maan. Diest is er de afgelopen jaren in gezelligheid sterk op vooruit gegaan, ik zou er zeker eens een kijkje nemen om zelf te evalueren. En daar leeft het centrum! Maar, in Diest heeft men wel een ring die rond is ... Het bestuur in Geel mag best ambitieuzer zijn, na afronding van werken door het Gewest waarbij alle gewestwegen op de ring zijn aangesloten, kan men best het centrum ondoorrijdbaar maken (wel bereikbaar!) en dit door een knip t.h.v. café Het Bakhuis, en door verkeer uit de Nieuwstraat te weren.

    • marcel l

      ongeveer 4 jaren geleden

      Niet iedereen kan met de fiets! Dat vergeten mensen die nog gezond zijn. Jammer dat ze zo kortzichtig zijn. Het mobiliteits verhaal is een en en en. Voetganger, fietser en auto's. In die volgorde, maar met altijd rekening te houden met iedereen!

    • Gert D

      ongeveer 4 jaren geleden

      Met de fiets!

    • Dirk V

      ongeveer 4 jaren geleden

      Ik bedoel de Geelse burgers uit Sint Dimpna.