Verkeerscirculatie Sint-Dimpna

Sint-Dimpna, met bv de 2 scholen, blijven onveilig. Waarom niet de oostgrens op Eikenvelden-Laar leggen, zodat de 2 scholen en de woonzones omgeving Laarsveld-Xantenstraat, ook fietsstraten worden, inclusief Gasthuisstraat (veel kinderen fietsen).

St-Dimpna is een zeer gevaarlijke buurt om te fietsen, niet tegenstaande er veel kinderen school lopen of hobbies doen (bv Leonardozaal). Daarnaast wordt er in de nabije toekomst nog een bijkomende woonzone gecreeerd tussen het Laarsveld en Xantenstraat. Laat deze mensen toe om veilig naar het centrum te fietsen door de fietszone uit te breiden tot dit deel van Sint-Dimpna. Dus ook omgeving JB Stessensstraat. Zo geef je een signaal aan de vele auto's en vrachtwagens in de Gasthuisstraat dat fietsers en voetgangers zich veilig moeten kunnen verplaatsen, waar de stad Geel ongetwijfeld een oplossing wil bieden, maar niet kan owv geen volledige ring. En die zal er ook kortelings nog niet komen. In de praktijk is St-Amands & St-Dimpna 1 aaneengesloten woon- en schoolzone (alleen al in het St-Dimpna college & basisschool zitten meer dan 1000 lln.! Daarom is het logisch om dit ook zo te behandelen en fietsers de nodige veiligheid te bieden.

Reacties
  • Jens VA

    ongeveer 4 jaren geleden

    Laar thv school zijn verschillende mogelijkheden en dient zeker verder onderzocht: woonstraat (autovrij), schoolstraat (tijdelijk autovrij), enkelrichting, fietsstraat als belangrijke fietsas vanuit centrum naar scholen, naar ziekenhuis, naar dienstencentrum, woonzorgcentrum, naar Bogaard, naar fietstunnel Bel,...

  • Luc V

    ongeveer 4 jaren geleden

    Eikenvelden-Laar is nu al een populaire sluiproute voor veel ongeduldige chauffeurs. Waarom het doorgaandverkeer niet verplichten via de ring en molseweg .Dit zou de veiligheid van de vele fietsende scholieren ten goede komen. Of begin eens eindelijk aan het doortrekken van de ring .

    • Dirk V

      ongeveer 4 jaren geleden

      Erwin, dat is een gewestweg

    • Erwin G

      ongeveer 4 jaren geleden

      Volledig akkoord met je eerste punt. Echter, het is duidelijk dat het doortrekken van de Ring er niet snel zal komen, dus maatregelen dringen zich nu op vanuit stad Geel en m.i. zou het uitbreiden van de fietszone over dit deel van St-Dimpna dit voorlopig kunnen mitigeren. De Gasthuisstraat zou een stuk veiliger worden, als auto's en vrachtwagens achter de fietsende scholieren moeten blijven. Idem voor het deel Laar vlak aan de St-Dimpna school en Laarsveld waarlangs ook vele scholieren fietsen die vanuit Meerhout-Bel-... komen.